Ultimate Client Experience

Een oude kerk verbouwen tot een tempel van ultieme salonbeleving, dat is wat Berni Ottjes –mede-eigenaar Burny’s – samen met zijn partner en team heeft neergezet in Axel (Zeeland). Tijd is kwaliteit en een ultieme salonbeleving aanbieden is het aller belangrijkste voor zijn klanten. Wij spreken Berni over deze beleving. Wat houdt dit nu precies in en wat kun je als kapper/ondernemer doen om je in deze tijd te onderscheiden en jouw klant optimaal te bedienen.

 

Het draait om de total package!

‘Wat ik als kapper wil uitstralen en wat de sleutel is van mijn identiteit als kapper, is dat ik een hoge kwaliteitsvertaling naar de consument kan maken. In mijn collecties houd ik altijd rekening met met het feit dat er een uiteindelijke drager is. Een klant die kwaliteit wil. Het heeft een commerciële noot en kleur is enorm belangrijk. De identiteit binnen Burny’s is high end en richt zich volledig op kwaliteit en beleving. Het is een salon- afspiegeling waar ik voor sta. Onze salon zit in Axel en is gebouwd in een oude kerk. Dat staat voor tradities in de moderne tijd. In alles is dat ook zeker doorgevoerd. Tradities in vakwerk van hoge kwaliteit en modern in alle innovaties op productgebied en beleving. Ik ben het zeker niet eens met mensen die zeggen dat high end salonbeleving alleen rendabel is in grote steden. Ik zeg altijd: de koeien staan hier net niet op de parkeerplaats maar het gaat om wat je wilt uitstralen en dat je luistert naar je klant.’

 

Tijd is beleving!

‘Wij nemen ruimschoots de tijd om onze klanten de ultieme beleving te geven. Een was-massage zit standaard in onze services en duurt ruim 15 minuten. Voor alle merken die wij voeren hebben wij ‘natte cabines’. Dat houdt in dat je als klant opgaat in de cultuur en beleving van dit specifieke merk en hun haarproducten. Dat heeft ook te maken met het feit dat klanten het beste willen. Ze zijn beter geïnformeerd en wij kunnen als expert daarin niet verzaken. Wij hebben er dan ook voor gekozen dat ieder merk een eigen expert bij ons in huis heeft. Je kunt te allen tijde de klant goed adviseren en informeren. Kijk, ik kan wel het mooiste kapsel creëren, maar uiteindelijk gaat de klant naar huis en dan moet ze het zelf doen. Wij zeggen daarom ook altijd: wij doen niet aan verkoop, wij doen aan advies. Dat maakt het een stuk aannemelijker voor zowel de stylist als de klant.’

 

Pro Fiber Experience

‘Onze klanten gaan echt voor een totale salonbeleving. Of dat nu een hoofdhuidanalyse is, een haarsauna of een perfecte coupe. Wij hebben een breed scala aan mensen die voor kwaliteit gaan en daar ruimschoots de tijd voor nemen. Tijd is de nieuwe luxe en wanneer je tijd investeert, wil je daar iets voor terug krijgen. Met Pro Fiber kunnen wij ook weer een nieuwe doelgroep aanspreken. Ik denk dat dit een verandering is voor veel stylisten en ondernemers. Het begint bij de ontvangst en een analyse. Let wel, je werkt als artiest op een klant. Dat houdt in dat je precies moet weten op welk canvas je werkt om het perfecte eindresultaat te boeken en hoe jouw klant dit resultaat tot de volgende behandeling zelf weet te onderhouden.

Ons vak houdt veel meer in dan alleen “haar doen”. Een tip die ik graag wil meegeven, als je voor kwaliteit en beleving gaat, laat die klok dan even. We zijn veel te gefixeerd op minuutcalculatie. Maar dit maakt echt het verschil. De gemiddelde kapper zou meer tijd moeten nemen om de klant goed te bedienen. Ik geloof niet dat je dit in een half uur kan doen! Neem de tijd. Adviseer je klant over de kwaliteit van het haar, wat kan zij thuis zelf doen en wat is het vervolgplan. Pro Fiber is een goed voorbeeld van een complete lijn die inspeelt op de behoefte van veel klanten: mooi gezond haar! Gezond is geen trend. Gezond is een given fact en daar willen veel mensen aan meedoen. Zie alleen al de hele health stroming met gezond eten en beweging. Dit zou een onderdeel moeten zijn van je ritueel.’

Tags from the story
, , , ,