Hairdressing: a life-long journey

Yoshinori Shima

Hij heeft een charisma van hier tot (letterlijk) Tokyo, loopt in classy zwart met hagelwitte sneakers, heeft zijn haar in een kuif en twee sprankelende bruinen ogen. Mr. Yoshinori Shima is 71 jaar, maar doet zeker niet onder voor zijn jongere collega’s. Misschien heeft hij meer power dan velen bij elkaar. Aan tafel laat hij een fotoboek zien uit 1984 met daarin foto’s waar hij samen met Trevor Sorbie en Michael Gordon op het podium staat. Een trotse man die op geheel eigen wijze ‘the gift of hairdressing’ doorgeeft. In Japan is hij president van SHIMA en wordt gezien als de grondlegger van de ‘brandsalon’. Op dit moment houdt hij zich bezig met educatie en het zoeken van creatieve samenwerkingsmogelijkheden tussen diverse artistieke disciplines.

Mr.Shima, hoe bent u begonnen als kapper?

‘Ik ben in 1961 naar Amerika gegaan en was van plan om schoonheidsspecialist te worden en ging naar de ‘beauty school’. In Seattle heb ik een twee-jarige opleiding gevolgd. Na vijf jaar moest ik Amerika gedag zeggen omdat mijn studievisum verliep en moest ik terug naar Japan. Aangekomen in Japan moest ik de studie opnieuw doen omdat mijn papieren niet geldig waren. Dat wilde ik natuurlijk niet omdat ik vond dat ik mijn tijd verdeed! Maar ik kreeg de kans om studenten te begeleiden in dezelfde beauty school en werd daar leraar. Uiteindelijk heb ik dat zeven jaar gedaan. In 1971 opende ik mijn eigen salon ‘SHIMA HAIR’ en die heb ik nog steeds, al bijna 34 jaar! Het is inmiddels wel uitgegroeid naar acht salons in Japan (7 in Tokyo en 1 in het zuiden van Japan). Dat doe ik niet alleen. SHIMA is uitgegroeid tot een familiebedrijf en mijn kinderen werken in de business.’

Hoe gaat u om met verandering en de verschillen tussen generaties?

‘Daar heb je een goed punt. Elk jaar komen er 35 nieuwe werknemers naar de salon om hier te werken. Allemaal van een andere generatie. Je moet je zeker niet afsluiten van wat er nu gebeurd. Ga met deze mensen zitten, vraag wat hen bezig houdt, wat hun wereld is. Ik leid deze mensen op. Als ik mij niet zou interesseren in hun wereld, komen we natuurlijk geen stap verder. Het is een reis die je met elkaar ervaart. Ik hou van jonge mensen, hun gedachten. Wat mij wel opvalt bij de jongere generatie is dat ze ongeduldig is en daardoor soms wat minder ambitieus. Maar ik wil geen oude zure man zijn waar ze telkens hetzelfde verhaal van horen. Ik hou van de wisselwerking tussen verschillende generaties en ik leer ook van hen. Dat houdt alles fris en iedereen op het puntje van zijn stoel. Wat ze soms wel eens vergeten, is dat ik ook hun leeftijd heb gehad en ze dus begrijp!’

Hoe ziet u de toekomst van SHIMA HAIR?

‘Poeh…ik heb net een nieuwe salon geopend in het centrum van Tokyo. Waar ik naar kijk, is hoe ik een salon top-off-trend kan neerzetten, waarmee ik een levenslange reis kan maken. Begrijp je wat ik bedoel? Het is niet alleen het moment: de trend, maar het gaat verder. Wat wel belangrijk is voor mij en SHIMA HAIR, is dat de salons altijd als de meest trendsetting salon in de spotlight staan binnen de consumentenmedia. Dat klinkt misschien gek. Natuurlijk vind ik het belangrijk dat mijn collega’s zien wat wij doen en hoe we kennis kunnen delen, maar uiteindelijk heb je de consument te bedienen. Als deze je niet kan vinden, heb je zakelijk een probleem. Daarom is zichtbaarheid in de consumentenmedia in Japan belangrijk voor ons. Je kunt het vergelijken met de grote modehuizen. Die zijn alom geliefd door hun collega’s, maar als de consument hen niet weet te vinden, hebben zij een probleem. Het werken met jonge mensen is een grote stimulans om ook weer jonge trendy mensen aan te trekken. Ik werk samen met Yuya Nara. Een jonge stylist die in 2000 afstudeerde aan de Kokusaibunka Technical College of Hair Design en gelijk bij mij kwam werken. Hij is artistic director bij SHIMA HAIR en verzorgt het haar voor fotoshoots in mode en beauty, doet haarshows en maakt eigen collecties. Op dit moment is hij enorm populair, maar op zijn beurt is hij weer de volgende generatie aan het klaarstomen om zijn plaats over te nemen. Het vak is een reis die een leven lang duurt. Het gaat niet weg, het blijft in je stromen en je uitdagen! ’

http://www.shima-hair.com