Mijn ware passie is kleur!

We kennen haar als een duizendpoot en misschien wel de meest kleurrijke persoon die ons Nederlandse kapperslandje kent: Sonya Bloemhard. Kwam ‘toevallig’ terecht in het vak. Haar oog voor kleur en eigengereidheid gaat verder dan een trend of mode. Wij spraken met haar over wat mode nu eigenlijk is en wat kleur voor haar betekent.

‘Ik ben geboren in Amsterdam! Mijn vader was Surinaams en mijn moeder is Indisch.  Allebei  enorm kleurrijk en toch in contrast met elkaar. Want mijn vader was kunstenaar, muzikant, danser en schrijver. Terwijl mijn moeder zeker niet minder kleurrijk is, maar een echte bescheiden nette Indische vrouw. Ik denk dat ik het expressieve meer van de straat heb dan vanuit thuis. En natuurlijk zit het in mijn karakter. Ik was altijd al kleurrijk en heb daar ook altijd een hang naar gehad. Voordat ik dit vak letterlijk in kwam rollen, heb ik in de mode gewerkt, ik ben nog steeds zangeres (Disco Diva red.) en make-up artist. Tijdens een fotoshoot waar ik als zangeres geportretteerd werd, deden Maurice en Daniella Pierôt het haar en make-up. Wij hadden meteen een klik. Ik werd daarna vaker gevraagd als model en kreeg de meest fel gekleurde extentions in mijn haar. Uiteindelijk werd ik klant in de salon. Op een gegeven moment werd ik naar de keuken geroepen. Daar stonden Maurice en Daniella en die vroegen mij heel serieus of ik kleurspecialiste wilde worden. Ik was in shock! Op mijn 38ste ben ik in het diepe gesprongen en begon ik – net als iedereen – met haren wassen. Maurice leerde mij de beginselen van het vak. Ik was zo eager en slurpte alle informatie op als een spons! Dat was het moment waarop ik mijn ware passie vond: kleur! Binnen een half jaar stond ik op het podium en was een echte kleurspecialist.’

‘Kleur maakt vrolijk – het liefst zou ik de hele wereld kleuren. Dat lukt mij eigenlijk best. Mensen grijnzen altijd als ze mij zien! Ik heb altijd kleur aan. Als ik dat vergelijk met het huidige modebeeld moet ik zeggen dat we wel veel kleur zien, in de breedste zin van het woord. Mode is heel divers: prints, de stoffen en de accessoires . Er is heel veel en dat is goed. Mode moet namelijk voor iedereen zijn. Wat mij opvalt, is dat ik die kleurrijke wereld wel terugvind bij mijn collega’s maar helaas niet altijd in de stoel. Je merkt dat de consument veelal gaat voor veilig, beetje ‘the girl next door’. Maar ook binnen die kaders kun je de eigen identiteit van klanten naar voren laten komen. Het hoeft niet altijd roze te zijn!

Ik denk dat mode in de toekomst steeds extremer gaat worden. Natuurlijk blijf je een deel hebben die ‘middle of the road’ is, maar daar omheen zal je steeds vaker buitenbeentjes tegenkomen die zichzelf profileren als ‘bijzonder’. Voor wat betreft kleur zie ik de toekomst rooskleurig tegemoet! Door alle mogelijke technologieën kunnen we onze klanten van zwart naar licht kleuren, van roze naar bruin en andersom. Dat is een walhalla voor de kleurspecialist! Maar…we moeten natuurlijk wel naar onze klant blijven luisteren. Het hoeft niet altijd extreem, maar laten we het straatbeeld nog mooier maken dat het al is.’