Ward Stegerhoek: ‘Alles waar je je op toelegt, kun je!’

Waar ter wereld je ook bent, Nederlandse stylisten doen het goed. Wij hebben een goede werkethiek, zijn niet te beroerd om hard te werken, zijn inventief en hebben een fijne cultuur. De lijst “geslaagde creatieve Hollanders” bevat dan ook een aantal bijzondere namen. Ward Stegerhoek is er één van. Hij werkte als session-stylist aan diverse looks van hele grote topmodellen uit de jaren negentig, was de grondlegger van innovatieve haarstylingproducten en is één van de bedenkers van het merk Living Proof.

 Stegerhoek wilde helemaal geen kapper worden. ‘Haar doen’ scoorde goed bij de meisjes!

‘Ik ben opgegroeid in Vinkeveen. Mijn moeder was nogal liberaal ingesteld en wij hadden in onze achtertuin de eerste half-pipe van Nederland. Het was een komen en gaan van vriendjes. Op een dag was het haar van een vriendje te lang en we wilden naar de disco. Natuurlijk hadden we geen geld voor de kapper. Ik heb een tondeuse gepakt en heb dat haar van oor tot oor rondom afgeschoren in een soort bloempot-kapsel. Ik was geen kapper en wist al helemaal niet hoe je die lijn moest blenden. Mijn vriendje durfde er niet mee uit te gaan, maar de meiden vonden het allemaal leuk!! En dit alles per ongeluk. Dezelfde week stond vier, vijf jongens in de tuin of ik hen ook wilde scheren. Na de jongens kwamen de meiden en ja….je bent 15 jaar. Toen had ik wel zoiets van: hier moet ik iets mee doen. Omdat het haar niet meer uit mijn moeders nieuwe hoogpolige tapijt verwijderd kon worden, stelde zij me voor om in een salon te gaan werken. Dat was bij Leo. Een “bon vivant” uit Amersfoort die de jet set in Hilversum knipte. Er was nog een salon waar ik kon gaan werken, maar achteraf gezien had ik hier dan niet gezeten. Na twee dagen werken bij Leo kreeg ik een schaar in mijn handen geduwd met de woorden: Ga het maar doen! Ik heb er niet eens bij stil gestaan dat ik dit niet kon. Alles waar je je op toelegt, kun je.’

‘Samen met mijn moeder ben ik één keer naar een kappersconcours in de Jaap Edenhal geweest en dat vond ik verschrikkelijk! Die kampioenschappen en die verschrikkelijke stands. Maar één trok mijn aandacht en dat was die van Vidal Sassoon. Daar draaide een filmpje over de show van (toen nog student) John Galiano. Daar hadden zij het haar voor verzorgt. Daar wilde ik naar toe! Voor de reis en opleiding heb ik gespaard en ik ben op mijn zeventiende uit Nederland vertrokken. Ik was geen ‘drop out’ en onwijs ambitieus. Ik wilde creëren. In Londen kwam ik terecht in een waanzinnige cultuur. Londen was “the place to be”! Wekelijks gingen we naar concerten van bands als The Clash, gingen met geverfde gezichten naar school en liepen als ware kunstwerken over straat. Met mijn haardracht ging ik onwijs ver.

Ik heb altijd een goede bos haar gehad, maar ik schoor het af zoals Jack Nickolson in de film One flew over de cuckoo’s nest. Daarna heb ik het gedragen als Anna Wintour maar dan scheef. Ik heb het precies 9 maanden in Londen uitgehouden en toen was ik klaar met school. Een aanbieding om te komen werken lag klaar, maar ik ben naar Nederland teruggegaan en meteen als een van de eerste session-stylisten aan de slag gegaan. Daarnaast werkte ik bij Studio Kappers in Amsterdam. Waarom die salon? Dat is heel simpel: Christiaan. Dat was de eerste persoon die ik had zien werken op de wijze zoals ik dat deed. Ik had een foto van hem (in Vogue) gezien waar hij een panty aan had en een ontbloot bovenlijf, het model zag er precies zo uit en hij schoor haar kop kaal. Toen gingen mijn ogen open en dacht: ik hoef helemaal niet als kapper in een salon te blijven werken! Die foto was voor mij een inspiratiebron en hing met punaises aan de wand. In die tijd werkte ik met alle gasten van de Haagse fotografieschool onafgebroken aan test-shoots. Dat hield niet op en dat doe ik nog steeds. Ik vind het heerlijk, ik hou er van en word nog iedere dag wakker om weer te creëren. Het is geen service. Dat zou ik ook niet kunnen. Ik kreeg al na twee weken werken in de salon hoofdpijn van de koffie en de mensen. Ik ben geen kapper. Ik knip ook niet iedereen. Je kan mij vergelijken met een leeuw in het veld die hordes beesten voorbij laat gaan en er af en toe één grijpt.’

Op een gegeven moment ben ik gestopt met geld vragen voor knippen. Ik wilde niet meer te koop zijn. Op die manier bepaalde ik wie ik wilde knippen. Het is heel simpel: ik heb ook niet altijd ideeën voor iedereen. Ik werk op gevoel. Als dat gevoel omhoog komt, kan ik leveren. Anders niet. Grappig genoeg is dit in mijn session-werk organisch verlopen. Redacteuren die met plaatjes komen van hoe iets moet, boeken mij niet! Daar ben ik veel te ingewikkeld voor. Het is heel lastig voor mensen om uit te leggen wat ze bedoelen. Modern etc…ja, ja… Maar welke stijl….daar mist de kennis. Er zijn maar bar weinig mensen met talent in de mode die zich oprecht interesseren voor stijlen, culturen en kennis.

Ik ben gewoon goed in mijn werk en ik werkte op hele jonge leeftijd al met hele grote namen uit de modewereld. Ook werkte ik als chef tijdens Fashion Week en was ik grondlegger van diverse stylingproducten van Bumble&Bumble. Na de verkoop van het merk had ik de behoefte om zelf iets neer te zetten. Het platform waarop ik heb gewerkt, heb ik gebruikt om de mensen van Living Proof bij elkaar te zoeken. De visie achter dit merk is dat ik iets miste in de formules van ingrediënten. En silicone wilde ik al helemaal niet meer. Met Living Proof zijn we al tien jaar bezig en de eerste vijf jaar hebben we ons alleen gefocust op het ontwikkelen van ingrediënten.

Dit kwam ook omdat de wereld zo enorm aan het veranderen was/is. Onze leefwijze is veranderd en ik wilde een onderscheidend product neerzetten. Inmiddels staat het merk in 30 landen en als ik de winkel inloop weten ze echt niet wie ik ben. Zo groot is het geworden. Ik hou ook meer van de eerste fase. Dat je de Picasso mag zijn. Ik heb meer eer van mijn werk als ik ergens op een blog lees dat ik iemands leven gered heb! Dat in Barbados iemand het gevoel kan delen met iemand aan de andere kant van de wereld omdat ze het juiste product heeft gevonden. Dat schept een band en cultuur tussen die vrouwen. Je hebt iets neergezet dat een verschil maakt en dat is in geld niet uit te drukken.

Wat mijn volgende project is? Ik heb weer een accessoire ontwikkeld dat in de markt gezet wordt. Daar zit een groot business-orgaan achter en die rolt dat verder uit. Ik ben een aanzetter, grondlegger, opstarter, aanstichter hahahahaha!!!! Mijn grootste droom is dat ik mijn schaar in de rivier kan gooien.

Ik heb meer geknipt dan wie ook. 18 tot 23 urige werk-dagen. Ik werk al 32 jaar voor Vogue en heb geen behoefte om tot mijn 65ste session-werk te doen. Mijn ambitie is kunst en ik draai als DJ in de underground scene in Brooklyn. Ik ben een imagemaker. Kan mij inleven in een concept, kan het neerzetten en werk liever binnen een co-creatie dan met individuele ego’s. Ideeën ontstaan vanuit een gevoel en niet vanuit iets doordenken. A big idea, is allready a big idea. Juist als je geen idee hebt en de kans hebt om iets nieuws te maken, ontstaan er mooie dingen. Wees blij dat je geen idee hebt. Want pas dan heb je de vrijheid om te creëren met gevoel. Eén om te onthouden: spreek met jezelf af dat je geen idee hebt, maar een idee gaat krijgen. Dan pas ben je origineel!