To Inspire

Education is de sleutel. Nederland kent een aantal vakbekwame leermeesters waarvan Bert de Zeeuw één van de sleutelpersonen is. Als REDKEN artist geeft hij trainingen, werkt hij nauw samen met zijn internationale collega’s, is hij werkzaam back en frontstage op events, is hij betrokken bij zijn collega-kappers en is het delen van kennis zijn tweede natuur. We spraken hem over educatie en de REDKEN leerstrategie: LEARN, EARN, LIVE BETTER.

Wat houdt voor jou educatie in?

‘Ik geef nu twintig jaar educatie en wat mij altijd raakt, zijn blijde gezichten, iemand die ontdekt dat hij/zij bepaalde talenten heeft, deze talenten weet te stimuleren zodat degene zich kan ontwikkelen. Het is iets dat al in de mensen zit. Ik ben niets meer en minder dan de messenger die hen uit hun comfort zone haalt. We hebben allemaal dezelfde basis genoten, maar de vraag is wat doe je ermee? Ga je links of rechts af?’

En er is altijd de vraag: wat is een goede educator?

‘Dat is iemand die zichzelf in dienst stelt van een ander om het beste bij die ander naar boven te halen. Een goede trainer, creëert trainers. Je moet kunnen anticiperen op de mens die je voor je hebt staan. Je moet mee kunnen gaan in de gedachten van die persoon “waar is het anders gelopen”. Waarom ging ik naar links en jij naar rechts. De kunst zit hem dan in het samen teruggaan naar dat punt en dan ook samen ontdekken. Niet dicteren! Dat zijn podiumshows. Trainen is het zelf ontdekken, oppakken en meenemen. Maar wat is een goede educator? We hebben veel te maken met ‘The Voice-achtige situaties’. Ik heb dit vak nooit gekozen om bekend te worden en bekend zijn is ook een vak, begrijp me niet verkeerd. En ben je bekend, moet je wel een beetje inhoud hebben en dat is iets wat er vaak mist. Je hebt gewoon verschillende soorten kappers: backstage, on stage, editorial, art, salon, ZZP-ers. Samen maken we het kappersvak. En je moet het in stappen verdelen. Een kapper die editorial maakt, is daar uren mee bezig. Die is aan het creëren. Als je dit in 3D moet vertellen en jij bent een kapper die nog steeds Pivoteert, je coupe-schaar nog bij de aanzet zet en een afdeling in negen vlakken maakt, dan moet je als trainer weten dat je dus negen stappen terug moet. Voor diegene is het normaal dat de scheiding aan de linkerkant ligt en nu gaat deze opeens naar rechts. Dat is voor iemand een grote stap terwijl dit voor jou de normaalste zaak van de wereld is. Ik denk dat we daar nog terrein kunnen winnen.

De Big Why: stel, jij wint met een collectie en je krijgt een trainer-rol aangeboden. Dan zou je met dat merk in gesprek moeten gaan en eisen dat er een educator naast jou staat om jou de gang van zaken uit te leggen. Educatie en Creativiteit zijn twee totaal verschillende dingen. Je hebt ook met een afdeling Sales bij de merken te maken en we spreken allemaal een andere taal. Ik kan mij voorstellen als je net twintig bent, je komt van dat grote podium en in een rol van trainer, dat je al die kwaliteiten (nog) niet bezit – misschien wel als je mijn leeftijd hebt, maar dan heb je een goed gevulde rugzak! Die inzichten moet je nog ontwikkelen. Niets mis mee, maar vraag hulp zodat het juiste wordt overgebracht naar jouw collega’s en het merk op de juiste manier wordt vertegenwoordigd!’

Op school leer je –kort door de bocht – alleen knippen.

‘Ja, dat klopt. Ik denk dat er –naast de opleiding- een verantwoordelijkheid ligt bij de saloneigenaren. Een opleiding begint wanneer de training is afgelopen. Je wordt pas kapper wanneer je in de salon gaat werken en je trainingen volgt. Je moet als saloneigenaar ook inzicht hebben wat werkt voor welke persoon. Een goed lopende salon kan zijn personeel vaak trainingen laten volgen, maar ga je iemand uit je team, die altijd heren doet, vermoeien met een training lang haar opsteken? Hou toch op! Laat hem meekijken en zorg dat hij weet wat er is, maar ga diegene trainen op heren knippen. Zo pak ik het ook aan! Het gaat om het juiste en de talenten naar boven te halen bij mensen.’

Je bent nu REDKEN artist en bij dit merk staat educatie hoog in het vaandel. Heb jij als ervaren trainer en kapper nieuwe dingen geleerd?

‘Wat ik er van geleerd heb, is dat wij allemaal dezelfde taal spreken maar zonder ons dialect te verliezen. Als ik in België een training geef of spreek met iemand uit Zweden, hebben we allemaal onze handout’s met de richtlijnen van onze ‘learning environment’. We weten wat de inhoud moet zijn van de educatie en dan kijken we met wie we te maken hebben. Wat is de toegevoegde waarde van REDKEN voor jou? Hoe zie jij zaken? En dan komt mijn naam en haar naam er in. We trainen op dezelfde manier. We trainen ook vanuit de ‘wij’ vorm. Zeker niet de ‘ik’ vorm. Bij alles stellen we de vraag waarom doen wij dat? Het is een methode waarbij ik zeker weet dat Marietje achterin net zo goed mee kan doen als de mensen voorin. Dat heb ik echt geleerd. Ik heb ook twee jaar heel hard gewerkt om mijn eigen identiteit niet te verliezen en leer nog steeds. Ik ga naar Las Vegas en al het geleerde breng ik over aan mijn team. Sommige vinden dat eng, maar dat is angst voor iets nieuws. De grootste blokkade voor creativiteit bij mensen is angst. Als trainer is het belangrijk dat je een ‘safe playground’ creëert voor die mensen. Dat zij zich veilig voelen om te leren, om te doen. Ik heb geleerd dat je nooit een fout, een mistake kan maken. Ontleed het woord: Mis-Take. In de filmindustrie is een Take iets wat je doet omdat er iets mis ging. Dat noemen we bloopers en daar lachen we hard om. Dus als er iets fout gaat, dan klappen we: Take one of Take two. Lach er om en doe het nog een keer. Het komt altijd goed en een trainer is er om dat gevoel mee te geven.’

Wat zijn de ontwikkelingen binnen educatie?

‘Digitaal is zeker belangrijk en je bereikt ook mensen die normaal niet kunnen komen of geen tijd hebben. Trainingen zijn er om kennis te delen en ik denk dat er al een ruim aanbod is, maar het kan best nog breder. Zodat collega’s echt kennis van elkaar kunnen nemen. Weet je wat het hele probleem is: Wat doe je met de geleerde stof na een training? We kunnen trainen tot we er bij neervallen, maar wat doe je er mee!?! We zijn altijd te druk en er moeten acht koppies op een dag geknipt worden. Ik denk echt dat we een kant op gaan van kleinere groepen en kappers die kappers trainen. Dat hele grote is voor shows en inspiratie.’

Wat houdt REDKEN PERSONAL BASED EDUCATION in?

‘REDKEN heeft een strategie ontwikkeld en learning method dat gericht is op de persoon. Heel persoonlijk, heel erg vanuit de kwaliteit en talent van een persoon. We beginnen bijvoorbeeld onze trainingen altijd met een ‘energize’. Dan gaat de muziek aan, dansen en klappen we. Dat doen we om de energie hoog te houden. Dit komt de hele dag op verschillende manieren terug. Daarna volgen de ‘Two Questions’. Twee vragen hoe iemand hier terecht is gekomen om iemand beter te leren kennen. We bedanken onze gasten altijd dat ze er zijn. Vergeet niet dat een cursist uit de salon is, naar een locatie heeft moeten rijden of misschien wel hele andere dingen had kunnen doen. Maar ze zijn hier, bij ons en hebben voor ons gekozen. Door middel van Storytelling stellen de trainers zich voor. Wat we hiermee proberen te bewerkstelligen is dat we de mensen meenemen in onze wereld. Je stelt je gelijk aan de personen die je traint. Dat is vaak aan de hand van hele herkenbare voorbeelden en staat gelijk aan de persoon. Meteen haal je de Big Why aan. Waarom ben je hier en wat wil je leren? Wat we doen is drempels verlagen en verwijderen. Wat we creëren is een safe playground en wat we binnen de muren behandelen, bespreken, blijft ook tussen de muren. Het is een veilige, warme plek. Vervolgens start de training. Als mens heb je bepaalde gewoontes. Als kapper heb je bepaalde knipgewoonten aangeleerd. We gaan deze niet afleren, maar wel kijken we waarmee we je kunnen verrijken. Bij alles vragen we The Big Why/ Waarom doe je iets? Tijdens een training is het belangrijk dat je openstaat: Be Open. Sta open voor alles wat je hebt, wat je doet en we doen het samen en staan dus gelijk. Bij REDKEN volg je training aan de hand van principles en deze zijn er om jezelf te ontdekken en bevatten alle handvatten om van jezelf een betere kapper/stylist/ondernemer te maken via het LEARN, EARN en LIVE BETTER. Alles is gericht om het beste uit jezelf en bij anderen naar boven te halen om een nog betere professional te worden.’

www.peoplebehindthemirror.nl

www.redken.nl