The ‘WHY’ achter Hair Fashion Night

 

Veelal weten we wat we doen en hoe we iets moeten doen. Dat is feitelijk te onderbouwen. Maar waarom doen we wat we doen? Waarom organiseert L’Oréal Professionnel een wereldwijd evenement als Hair Fashion Night (HFN)? Vorig jaar was dit evenement een groot succes, maar het is een ‘on going process’ van leermomenten, het echt leren kennen van je klant en consument en het vieren van het ambacht: het kappersvak.

We spraken Mark Stasse – General Manager L’Oréal Professionnel. Openhartig legt hij de waarom-vraag uit.

 ‘Een avond als Hair Fashion Night is geen eenmalig evenement. We willen dit jaarlijks laten terugkomen en het moet groeien naar een vast item. Ons moederbedrijf in Frankrijk heeft goed gekeken naar voorbeelden als Villa Schweppes. Dit is een evenement dat er om gaat meer en oprechter brand-engagement te verkrijgen bij consumenten.

We willen absoluut niet dat HFN een Pr-evenement wordt, maar willen juist het ‘engagement’ aangaan met onze klanten en de consument. En dat verkrijg je niet als je een eenmalig event neerzet. Dat moet je ieder jaar laten terugkomen, moet je samen opbouwen en we hopen dat met de jaren het steeds succesvoller wordt. Je ziet nu al in Frankrijk dat tienduizenden mensen zich inschrijven in de salon!

HFN is voor ons een lange termijn investering. Dan spreken we niet alleen over de financiële kant van het verhaal, maar nog meer wat wij als merk voor onze klanten en hun consumenten kunnen betekenen.

De drie pijlers van de ‘Big Why’:

  1. Op de avond zelf willen we de consument de salon op een andere manier ervaren; ‘making the salon a great place to go’. De passie van de kapper naar de consument brengen. Het kappersvak is een supermooi vak, maar we moeten dat nog veel meer en beter uitdragen naar de consument. Laat die klant maar zien hoe fantastisch dit vak is!
  1. Is het generen van traffic, bezoeken aan de salon en engagement van de consument. Het belang van ‘het digitaliseren van de salon’: activatie online van zowel het merk als de salons.

Het evenement komt terug in meer dan 100 salons in Nederland, maar wat nog veel belangrijker is:

wat gebeurd er daarna? We bouwen een database aan gegevens op van consumentenkennis.

Met deze gegevens kunnen we heel gericht acties opzetten en consumenten naar de salon krijgen.

  1. Het derde punt is het genereren van retail en services. Tijdens HFN kunnen consumenten kennismaken met de producten en de professionele services die onze stylisten aanbieden. Je kunt de looks van HFN perfect gebruiken als kapstok om over te praten. Niet alleen tijdens de avond, maar ook juist na de avond.

Deze drie punten omvatten de grote waarom-vraag van Hair Fashion Night. We starten een community van professionals en klanten over de hele wereld. Dit jaar zijn 33 landen aangesloten en ieder land draagt die avond uit wat passend is voor zijn land en de gebruiken van hun klanten. We leren enorm van elkaar en die informatie wordt gedeeld zodat we ieder jaar onze doelen en de waarom-vraag beter kunnen beantwoorden. Het succes van HFN is de samenwerking tussen onze klanten en wij als bedrijf.’