REAL PEOPLE

Wellicht heb je de collectiebeelden al voorbij zien komen op Instagram. De ‘REAL PEOPLE’ campagne van het duo RAUWWW – Esther Janssen-Scheurs en Didier Deroye – laat een heel authentiek en ongepolijst beeld zien van street looks. Schoonheid wordt vanuit de meest pure vorm vertaald in een eigentijdse campagne en in educatie. Wij spraken Esther over deze nieuwe frisse aanpak en hoe zij ‘schoonheid’ hebben vertaald in een nieuwe werkwijze.

‘Didier en ik hebben elkaar zeven jaar geleden leren kennen tijdens de GOLDWELL COLOR ZOOM in Miami, maar pas twee jaar later – toen we op de dansvloer stonden in L.A. – bespraken we het idee om onze kennis samen te voegen in RAUWWW en voor GOLDWELL mooie initiatieven te organiseren. Didier is een echte knipper en mijn specialisatie zit in kleur. Wij hebben niet alleen onze kennis bij elkaar gebracht, maar ook Nederland en België.

RAUWWW staat voor puur en ongepolijst kapperswerk. Wij kappers hebben nog wel eens de neiging om binnen onze collecties echt ‘kappers/kappers-werk’ te maken. En dat is logisch want als je meedoet met wedstrijden maak je gepolijst, mooi en perfect haar. Ik heb vaak meegedaan met de COLOR ZOOM en dan laat je het perfecte plaatje zien. Didier werkte al met KMS en die is meer gewend om rauwer (it’s in the name) te werken. Binnen onze collectie wilden we puur en ongepolijst beeld laten zien. En grappig genoeg, als je een shoot plant ga je alsnog op zoek naar het perfecte koppie als model, je gaat toch weer polijsten en dat wilden we voor onze laatste collectie niet!

Voor de ‘REAL PEOPLE’ collectie wilde ik eerlijk haar en eerlijke mensen. Het idee ontstond om de straat op te gaan en te zien wat we zouden tegenkomen. We zijn naar Amsterdam gegaan en hebben een risico genomen omdat je niet van tevoren kunt plannen wat er gaat gebeuren. Daarnaast zou het de hele dag gaan regenen en dan? Maar we zijn gegaan zonder een plan B. Ik vind het hebben van een plan B getuigen van het feit dat je nooit in je eerste plan geloofd hebt, dus daar gingen we! We hebben langer dan 6 uur door de stad gelopen en zijn zoveel mooie pure mensen tegengekomen. Alleen al het lopen door de stad en alle mensen zien was inspiratievol.

Thuisgekomen zijn wij verder gegaan met deze beelden en hebben een educatieprogramma ontwikkeld met kleur- en kniptechnieken gebaseerd op de street looks. Haar van de straat kan heel goed technisch onderlegd zijn en is niet altijd ‘undone’.

 

Deze collectie laat de ware schoonheid van de mensen zien. En schoonheid is het accepteren van jezelf. Wij kappers mogen die echte schoonheid bij de klant verfijnen. Bij ons in de salon beginnen we altijd met een uitgebreid consult – die kapmantel blijf voorlopig ook af om te zien wie onze klant is. Daarna ga ik de beste features verfijnen. Je biedt een helpende hand aan de persoon die zoekende is. En soms heb je mensen die precies weten wat hun stijl is. Dan ben jij er om die stijl in het haar te vertalen.

 

Waar schoonheid naar toegaat? Die gaat twee kanten op. Ik denk dat we een richting hebben die streeft naar de ‘perfecte’ schoonheid. In haar zullen dat meer gepolijste looks zijn. Maar ik hoop dat we een grotere groep zullen zien die streeft naar een naturel look. En daarmee bedoel ik dat mensen hun eigen bijzondere kenmerken weten te benadrukken en omarmen.’

 

www.rauwww.com

Facebook: Rauwww.hairstylists

Instagram: rauwww_hairstylists