Ontspanning door Inspanning

We kennen hem als een zeer inspirerende kapper/haarstylist. Hij werkt voor de grote modebladen en heeft een trouwe klantenkring (vrienden), maar Daan Kneppers is meer. Naast zijn haar-werk is hij kunstenaar. Een passie die hij soms naast hem neerlegt, maar steeds vaker weer oppakt. Voor de openhaard in The Grand in Amsterdam – de meest niet voor de hand liggende locatie – spreken we hem over een passie waarvan mensen niet wisten dat hij dat heeft.

Waar is kunst voor jou begonnen?

‘Kunst is zelfs begonnen nog voordat ik kapper/haarstylist werd. Kunst is een zoektocht naar balans, mooie dingen maken, dingen creëren. Dat zit ook in het kappersvak. Wat ik leuker aan het kappersvak vind, is dat er een mens bij betrokken is. Dat sociale aspect is binnen de kunst minder. ‘Haar-doen’ kun je zeker als een kunst zien. De hele industrie buiten de salon om is geënt op kunst. Althans, in mijn optiek is het een vorm van kunst. Het gaat verder dan een stukje van iemands haar afknippen. Kappers zijn ook kunstenaar, maar ik vind het fijn om naast haar te maken kunst op doek te kunnen maken. Daar heb ik geen restricties. Normaal werk ik met een team aan haar: of dat nu de klant en ik ben of tijdens een shoot met een groter team. Met kunst op doek ben ik alleen.’

Hoe gebruik jij kunst?

‘Kunst is een reis. Ik gebruik het – wat in mijn geval 2D is – om het soms om te zetten in 3D. De schetsen die ik maak, gebruik ik om vormen te creëren. Ik maak vaak portretten. De lijnen die om het gezicht vallen daar kan ik mezelf in laten verdwalen. Dat kan enorm inspirerend werken voor mijn haarwerken. Het één kan het ander versterken. Kunst en haar horen in mijn geval bij elkaar. Dit is altijd een discussie op school geweest: de definitie van kunst. Kunst bevat voor mij geen regels. Het wordt door mensenhanden aangeraakt en daar hoor je iets bij te voelen. Waarbij mij de discussie ontstaat, is dat kunst een mate van esthetiek behoort te bevatten. Die mate is natuurlijk ook heel ruim, maar een mate van balans, flow of iets wat je aanspreekt in vorm hoeft niet perse extreem te zijn. Ik vind dat kunst mooi gevonden moet worden. Het moet je raken.’

Word jij als kapper gevoed door kunst te maken?

‘Ja zeker! Het is een wisselwerking: de ene keer is het kunst dat mij inspireert en de andere keer is het knippen van haar dat mij inspireert om kunst te maken. Haar maken wij 90% op esthetische waarden, maar we kunnen het ook pushen door het net even interessanter te maken, zonder dat het haar esthetische waarden verliest. Iemand kan dat mooi vinden en de ander afgrijselijk! Ook goed. Vaak zie je dan wel dat na 10 jaar het opeens wel als mooi wordt beschouwd omdat ‘men’ er nog niet aan toe was. Dat is een heel interessant gegeven en een dunne lijn binnen zowel kunst als haarmode. Wat is mooi en wat is kunst?’

Hoe maak jij jouw kunst?

‘Ik begin met ontelbaar veel schetsen en vanuit die stapel pik ik er een paar uit waarmee ik verder gaat. Die schetsen zijn echt autonome kunst. Dit zijn vaak ook de schetsen die iemand nooit te zien krijgt omdat het gewoonweg nog niet af is en soms ga ik er ook niet mee verder. Voor mij is dat een studie en ontwikkel ik mijn gevoel voor vorm in. Binnen een kapsel zie ik ieder haartje als een potloodstreep, maar dan in een 3D beeld. Met kunst probeer ik dingen te ontdekken die fysiek niet mogelijk zijn met haar. Simpel voorbeeld: het vallen van haren op de grond. Wij zien het als ‘vallen van haar op de grond’. In kunst kun je het vastleggen dat het haar nog zweeft.’

Als je een keuze zou moeten maken. Wat kies je eerst kunst of haar?

‘Daar maak ik geen keuze in omdat het twee onderdelen zijn die belangrijk zijn voor mij. Ik zal altijd kunst blijven maken en altijd bezig zijn met haar. Ik kan mij zo verdiepen in één van beide dat ik mezelf er in verlies en dan ben ik het weer voor even spuugzat en dan stap ik heel even over. Op dit moment maak ik nu meer haar dan dat ik kunst maak. Ik mis dan het maken van kunst niet omdat ik nu in een hele goede energie zit. Ik wil nu alleen maar haar maken.’

@fotografie: Klaas Jan Kliphuis