‘Je moet altijd willen experimenteren’

Wij leerden Kriz kennen tijdens de Internationale Wella Trend Vision Awards in Frankfurt waar zij de Gold winnares werd. Een bijzondere verschijning: ietwat androgeen, maar aan de andere kant een verlegen meisje. Iemand met één visie: de beste in haar willen zijn. We zijn inmiddels wat jaartjes verder maar ons contact en onze vriendschap is altijd gebleven. Haar carrière is in een flinke stroomversnelling geraakt. Naast dat zij in een salon werkt, staat zij op het podium en geeft zij shows en toen wij haar spraken voor dit interview kwam ze net uit Shanghai van de Fashion Week. Haarmode en mode is haar wereld.

Voor de mensen die je nog niet kennen. Wie ben je en wat doe je?

‘Oh dat is niet ingewikkeld: Ik ben Kriz Chen en woon in Taiwan. Op dit moment ben ik werkzaam bij EROS hairstyling als hairstylist. Bij ons houdt dat in dat ik mij volledig focus op het vormgeven van haar: knippen en persoonlijk-concept. Kleur is voor onze specialisten in de winkel. Ik ben extreem gepassioneerd als het gaat om haarmode en heb besloten dat dit is wat ik de rest van mij leven wil doen. Ik geef mij over aan dit bijzonder mooie vak!’

Wat is jouw visie op mode en haarmode?

‘De wereld is continue in ontwikkeling en is nog nooit zo plat geweest als nu – door alle mogelijke middelen zitten we binnen een seconde aan de andere kant van de wereld! Dat is een enorm voordeel want we worden steeds geconfronteerd met de laatste mode en trends. Ik geloof er sterk in dat iedereen zijn eigen voorkeur voor mode en beauty heeft, wat bij hem of haar past. Als we mode op die manier benaderen, houdt dat in dat niks passend is. We moeten altijd een look personaliseren, tailor made maken. Dat kan inhouden dat de zoektocht naar jouw unieke stijl jaren aan experimenteren kost. Je moet openstaan om te experimenteren!’

Is mode nog steeds hetzelfde of is het veranderd?

‘Door de technologische ontwikkelingen is mode ontdekken nog nooit zo makkelijk geweest. Mode wordt erg beïnvloed door bloggers en bekendheden. Hun bekendheid wordt weer beïnvloed door de likes en hun volgers en op die manier wordt de massa weer beïnvloed. Het is een cirkel van invloed. Het heeft er ook niks mee te maken met of deze groep het bij het juiste eind heeft of dat ze überhaupt het ambacht kennen. De massa volgt hen blind. Dat is de kracht van internet: het is snel en een geweldige tool om in te zetten. Ik denk dat wij – als professionals – het nog beter moeten gebruiken.’

Hoe moeten wij ons de mode in Taiwan voorstellen?

‘Ik geloof dat de mode in Taiwan is ontwikkeld in een ‘M-vorm’: gaat omhoog en weer sterk naar beneden. Je hebt een groep die heel experimenteel, origineel en creatief is en natuurlijk, zoals in veel landen, hebben wij een grote groep die de massa-trends volgt. Ik vind dat we best conservatief zijn. Dat kan aan onze achtergrond liggen. Aziatische cultuur is nu eenmaal anders dan de Westerse cultuur. Het ligt soms gevoelig als jongeren meegaan met de stromingen van nu. Het duurt daarom langer om een trend over te brengen aan de consumenten en hen te leren hiermee om te gaan. Maar het blijft belangrijk om de consument te voeden met inspiraties en te laten zien dat het ‘anders’ kan.’

Hoe denk jij dat mode zich verhoudt over vijf jaar?

‘Ik denk dat niemand kan vertellen hoe de toekomst eruit zal zien. Eén ding is zeker: door de veranderingen in het milieu zullen we actie moeten ondernemen om nog te genieten van al het moois om ons heen. Ik ben van mening dat onze zorg voor het milieu en de aarde een nog veel grotere rol zal spelen in ieder aspect van ons leven. Dat geldt dus ook voor haarmode en de mode. Daar zie ik dus een broodnodige verandering.’