Men & Tribes

‘Eigenlijk is het mannenvak uit armoede ontstaan en tot voor kort was het het ‘lelijke zusje’. Tegenwoordig is ‘barbering’ cool en een barbier zijn is ook cool. Naar de kapper gaan is weer mannelijk. Maar wat houdt het nu precies in? Want het mannenvak is zo verschrikkelijk divers en interessant. Het gaat verder dan opgeschoren zijkanten. Mannen hebben onze vaardigheden nodig. Wij hebben goede barbiers nodig!

 

Tot de jaren zestig was het heel normaal dat je iedere week naar de barbier ging. In de jaren zestig zijn we die gewoonte verloren. Sinds een paar jaar hebben we het weer teruggevonden. We mogen weer in mooie pakken lopen, ons haar mag perfect zitten, maar het blijft nog steeds mannelijk. De media hebben het opgepakt, maar deze behoefte en het invullen van deze behoefte is echt door ons mannen gekomen. Niet omdat “moeders de vrouw” ons heeft gestuurd. Nee! Wij willen gewoon een plek waar mannen komen, we hebben onze humor, we drinken een whisky, roken onze sigaren en vrouwen zijn niet toegestaan. Niks metro-seksueel, gewoon mannen! Het is eigenlijk de nieuwe versie van de ‘Old Boys Club’ van vroeger.

De baard was het eerste signaal dat mannen weer echt mannen mochten zijn. Maar daar is het niet bij gebleven. Wij mannen kijken verder. Want welke schoenen draag je? Welke sok hoort daar bij? Het gaat echt om de details. De mannelijke klant is zo goed geïnformeerd dat wij als barbiers nog een stapje harder moeten lopen. Je kunt het vergelijken met een perfecte storm. We lieten onze baarden staan, de mode werd interessanter, we vroeg om barbiers, om een eigen plek en zie nu…! Best cool!

 

Haarmode voor mannen kun je vergelijken met een kledingstuk. Laten we een kledingstuk als voorbeeld nemen: een jasje. Je kunt tien euro uitgeven voor een jasje, vijftig euro maar ook 5000 euro uitgeven. Je kunt naar een confectiewinkel gaan, naar een speciaalzaak of je kunt een ontwerper inhuren die maanden aan jouw jasje werkt. Uiteindelijk zijn het allemaal jasjes en passen ze bij het bestedingspatroon van de klant, maar het gaat om het gevoel dat de klant krijgt van dat ene jasje. Ga je voor kwaliteit en beleving of is het iets wat je MOET doen. Als we dat herleiden naar het kappersvak: je betaald voor iemands ervaring, iemands kennis en iemand die jou mooi maakt.

 

Weet je waar haar om draait? Om tribes! Niet om mode, maar echt om tribes. Iedereen is een individu binnen deze tribe en deze tribe kan bijvoorbeeld een basis hebben in de muziek. Binnen deze tribe hebben alle individuen een kapsel. Nu komt het interessante en daar waar velen ook de mist in gaan: ik, als barbier, moet al deze tribes kennen om het juiste kapsel te creëren voor mijn klant. Heeft niks met mode te maken mits het een fashion victim is. Het gaat er om dat je je klant kent, wat zijn z’n gebruiken, welke interesses heeft hij, waar koopt hij zijn kleding, welke muziek speelt hij….wie is hij? Pas dan maak je een kapsel bij je klant dat bij je klant hoort!

Als kapper/barbier ben je geen trendfabriek! Ik zou geen trendy kapsel kunnen knippen als ik weet dat iemand hartstikke ongelukkig de deur uit zal lopen. Dus leer wie je klant is. Doe je huiswerk! Uiteindelijk maakt dit je werk nog leuker en je wordt een deskundige op het gebied van subculturen, geschiedenis en stijlen.

 

Ik zal je een kort voorbeeld geven. Een tijdje geleden werd ik gevraagd of ik het haar wilde doen tijdens een award uitreiking in de Mercury Hall. Op de radio had ik muziek gehoord van een van de artiesten en dat was waanzinnig. Het was Richard Hawley. Op de dag van de awards kwam hij naar mij toe. Waanzinnig haar en gedraait in een elephant trunk en grappig genoeg wist hij wie ik was. Maar omdat ik mijn huiswerk gedaan had, wist ik ook dat ik nooit een sleek kapsel bij hem kon maken. Ook al zou de ‘trend’ iets anders zeggen! Verdiep je in mensen, want dat is een belangrijk goed. Dat is een belangrijk deel van wat jongeren missen: sociale kennis. En niks is zo interessant als de mens.

Het is een optelsom: je hebt kennis over de mens, culturen, leefstijlen + technische kennis = het meest passende resultaat.’

Dale Ted Watkins