Sassoon DNA

Mark Hayes

De dag na de grote Wella Trend Vision show ‘The Icons’ in Amsterdam hebben we een moment met Mark Hayes – International Creative Director – Sassoon Academy. Ogenschijnlijk komt hij afstandelijk over, maar niets is minder waar. Dit brein zet de gedachtegoed van niemand minder dan Vidal Sassoon door, maar wel op een heel eigen wijze. Vernieuwing heeft plaats gevonden zonder enige concessies te doen op oude bewezen technieken. Hij is druk en geeft educatie. Zelfs een interview moet hier voor wachten, maar wij hebben geduld. Zoals hij voor iedere cut geduld heeft.

Het is de dag na de show. Van alle merken uit het gamma van Wella the salon professional division of P&G stond Sassoon Professional (Sassoon Academy) naast de andere merken. Hoe heb jij dit ervaren?

‘Wij staan nooit met z’n allen op één podium en zijn allemaal veel te druk om elkaar op regelmatige basis te zien. Maar we zijn ook zo verschillende van elkaar! De jongens van Sebastian onderscheiden zich met hun visie op haar dat weer anders is dan Wella, maar daar ben ik minder bekend mee. Juist deze verschillen maakt het geweldig om met iedereen te werken. Ik denk eerder dat het voor het publiek een bijzondere ervaring was. Sassoon richt zich veel meer op het technische aspect van haar: kleur en knippen. De hele avond gaf een goed divers beeld weer. Grappig genoeg was dit de eerste keer dat ik in Amsterdam was! Het is er nog nooit van gekomen om deze stad te bezoeken. Alles bij elkaar opgeteld was het in ieder geval voor mij een bijzondere ervaring. De stad en de mensen –ook de Nederlandse kappers- zijn precies zoals ik mij had voorgesteld. Direct en met een geheel eigen stijl. Dat intrigeert mij. Plus dat de kappers hier in Nederland zich heel erg focussen op beeld. Hoe ziet iets er uit? Een totaalbeeld. Dat was voor mij nieuw.’

Bij Sassoon draait het niet alleen om technieken. Het uitdragen van een concept is wellicht net zo belangrijk. Kun je ons iets meer vertellen hoe dit tot stand komt en hoe jullie de concepten uitwerken?

‘Wat wij proberen te realiseren, is een contactmoment rondom datgene wat we uitdragen. Dat kan van de straat komen of juist wat om ons heen afspeelt. Soms kan dat meer abstract zijn. Wat we proberen, is het bouwen van beelden die gezamenlijk een reis vormen naar een stroming. Alle technieken komen pas op een later moment. Het kan zo zijn dat het team met het hele concept komt en ik op een later moment de technieken voor kleur en knippen invul. Het mooiste van het creëren van een Sassoon collectie is het begin. Iedereen zit dan zo in het idee en uiteindelijk komt het allemaal bij elkaar. Ieder teamlid heeft zo zijn eigen idee over de collectie. Iedereen bezoekt andere locaties in de wereld om educatie te geven: Amerika, China, Japan. Wanneer we weer terug zijn dan heeft het team enorm veel inspiratie opgedaan. Uiteindelijk beginnen we met een zeer breed platform van ideeën en dat gooien we in een trechter. Uiteindelijk komen we tot de kern van een idee. Vanuit daar beginnen we met de looks en starten we met de casting van de modellen. De modellen reizen een jaar lang met ons mee naar alle landen waar we shows doen. Als ik het nu zo vertel, lijkt het alsof alles in chronologisch volgorde verloopt, maar alles gaat gelijker tijd. Er moet muziek gevonden worden, de visuals moeten gemaakt worden, de make-up ideeën moeten uitgewerkt worden. Het is wel een vloeiend proces, maar moet wel gedaan worden. Het gaat ook redelijke gestructureerd want we weten heel goed wanneer onze deadlines zijn, maar uiteindelijk blijft het een organisch creatief proces. Creativiteit moet wel blijven stromen!’

De nieuwe collectie is een geheel andere look ‘n feel dan eerdere seizoenen.

‘Dat klopt. We houden ons vast aan datgeen wat Vidal ons geleerd heeft en waar Sassoon voor staat, maar ook wij blijven ons constant ontwikkelen en zien verschuivingen binnen de samenleving die interessante concepten opleveren om weer te vertalen binnen Sassoon. Zo was Prairie een meer levendiger concept en is NU Pop veel kleurrijker en contrasterend. Daar laten we twee verschillende, maar zeer belangrijke stromingen met elkaar versmelten. De essentie van deze collectie is dat we Pop Art en grunge hebben gemixt tot een interessant en divers beeld.’

In de NU pop collectie zie je veel invloeden terugkomen uit de jaren zestig toen Vidal zelf naam begon te maken. Waarom deze verrassende link binnen deze collectie?

‘Dit is geïnspireerd op het model Peggy Moffit. Zijn was één van Vidal’s muze. Vidal Sassoon bestaat dit aankomende jaar zestig jaar en hiermee brengen wij een ode aan zijn werk. De coupes uit deze tijd zijn vrijwel tijdloos. We hebben ze iets aangepast, maar de five point zit er nog steeds in.’

Na het vieren van het zestig jarig jubileum van Sassoon zal er een grote verandering plaats vinden?

‘Nee, maar we gaan met de tijd mee. Sassoon heeft tot op de dag van vandaag een enorme aantrekkingskracht. Niet alleen bij de kappers, maar ook bij de klanten. Het haar is gemakkelijk zelf te onderhouden. De technische wijze van knippen en het nauwlettend kleuren van haar zijn elementen binnen Sassoon die altijd zullen blijven. Dit is de gedachtegoed van Sassoon, maar ik geloof wel dat we stappen naar voren zullen moeten maken. Vidal wilde altijd zijn filosofie met zoveel mogelijk mensen delen en ik denk dat dit onze volgende stap zal zijn: de boodschap en vaardigheden van Sassoon doorgeven aan zoveel mogelijk mensen in de wereld. We trainen duizenden mensen per jaar, maar hebben maar 23 salons wereldwijs en 4 academies. Dat is heel weinig als je het vergelijkt met de naam die we wereldwijd hebben. Dus om de wens van Vidal in vervulling te laten gaan, hebben we de hulp van Procter & Gamble en de kappers natuurlijk nodig.’

Omdat het bedrijf relatief klein is, maar wel in verschillende continenten gelegen ligt, maakt het daardoor niet lastig om de identiteit te bewaken? Zeker als jullie willen groeien.

‘Ja en nee. Sassoon heeft een zeer sterke signatuur en iedereen wordt zo getraind dat je echt een believer bent en de DNA van Sassoon ademt. Anders kom je hier ook niet, lijkt mij. Maar inderdaad bij groei moet je extra controle houden op je signatuur. Maar welk merk moet dat niet? Onze boodschap is heel duidelijk naar alle teamleden en dat is vanaf dag één altijd zo geweest. Voor iedereen geldt de basis van Sassoon. Wanneer je dit kent, dan ben je altijd vrij om daar buiten te spelen met de technische mogelijkheden. Als het gaat om onze collecties? Die zijn wereldwijd hetzelfde.’

Hoe zie jij het kappersvak in de toekomst?

‘Ik denk dat we het kappersvak naar een hoger level moeten tillen en dat het weer gerespecteerd wordt. Eigenlijk zoals Vidal altijd voor het vak heeft gestreden. Men moet er van bewust worden dat je niet zo maar kapper wordt en bent. Je hebt een gedegen opleiding nodig, je hebt ervaring nodig, er zit veel tijd en energie in dit vak. ‘You are not just a hairdresser’! Het waren Vidal’s woorden. Laten we daarom onze uiterste best doen dat er goede scholen komen, gedegen opleidingen, de leraren trainen en het respect teruggeven aan dit vak.’