Hallo…ik ben Mo

Deze vier woorden waren onze eerste persoonlijke introductie tijdens een verjaardagsfeestje van een gemeenschappelijke vriendin. Love at first sight? Toch wel. Er gaat een maand voorbij en we spreken ’s ochtends vroeg af voor een ontbijtinterview bij Stach. We nemen een koffie en daar loopt Mo de trap op. Wat voor Dennis zijn hoed is, voor mij mijn Prodent-lach, is voor Mo zijn zonnebril. Never without! Hij komt net terug uit Kopenhagen. Deze pure en ambachtelijke fashionblogger van Style.com reist de hele wereld over om fashion voor mannen te analyseren en hen op de hoogte te houden van al het nieuws. Wij spraken met hem over de wereld die mode heet.

 

Wie is Mo?

“Mo Anwar! Ik ben 28 jaar, geboren en getogen in Amsterdam. Mijn vader komt uit Egypte en mijn moeder uit Marokko. Ik heb rechten gestudeerd, maar vond daar helemaal niks aan en ben toen journalistiek en New Media gaan studeren. Mijn start in de media was op eenentwintig jarige leeftijd bij Avant Garde magazine. Daarna ben ik gaan werken voor The Big Blackbook van Esquire en nu ben ik sinds anderhalf jaar geleden blogger van Style.com International. Oh ja…je hebt gelijk! Ik heb tijdens mijn studie gewerkt voor PR-bureau Fuse. Voor Style.com zijn we nu een platform aan het maken waar de bloggers van Style.com een aantal steden hebben toegewezen gekregen om de mode te verslaan. Ik doe dit voor Amsterdam, Kopenhagen en Berlijn. Anno 2014 wil iedereen op de hoogte gehouden worden.”

Hoe snel gaat de wereld van mode in media?

“Snel. Er zijn natuurlijk wel een aantal regels. Wij krijgen alle nieuwtjes via persberichten als eerste te lezen. Is iets elders gepubliceerd, dan besteden we er in principe geen aandacht meer aan of iets moet zo belangrijk zijn dan geven we er een andere draai aan. Snelheid en mode is voor mij alleen maar beter. Je merkt ook dat mensen de informatie sneller oppakken. Gelukkig, want ons straatbeeld kan anders. Ik heb het over het algemeen beeld. Mode is toegankelijker voor mannen geworden, maar ik zeg ook altijd: “I blame the girlfriend!” De dames zijn ook veel meer modebewuster geworden en nemen hun mannen mee in dit verhaal.”

Hoe belangrijk is mannenmode geworden?

“Het hangt af waar je staat in je dagelijks leven. De gezegde is: de eerste indruk kun je maar één keer maken. En dat lijkt heel oppervlakkig, maar als eerste kijk je altijd hoe iemand eruit ziet. Wat draagt diegene? Alle Social Media kanalen zijn gekoppeld aan een profielfoto. Uitstraling en overkomen is heel belangrijk. Goed voorbeeld. Ik zit in een sollicitatieprocedure waar ik een assistent zoek. Tot een paar jaar geleden stuurde je een CV op en dat was het. Nu ontvang je CV’s met foto’s! Dat geeft goed weer hoe belangrijk het is hoe je overkomt. Een oufit of verzorging vertelt heel veel over een persoon. Ik heb collega’s die mensen op basis van een outfit kunnen analyseren. Kleding, mode kun je zien als een tool.”

Als je kijkt naar mode in het algemeen en hoeveel geld, tijd en marketing er mee gemoed gaat. Wordt het dan goed opgepakt door de lezers?

“Ik denk zeker dat we er nog lang niet zijn. Als je het mij eerlijk vraagt of Amsterdam een modestad wordt? Durf ik op dit moment geen antwoord op te geven. Maar misschien moeten we dat ook niet willen. Nederland/Amsterdam heeft genoeg zaken om trots op te zijn! We hebben waanzinnige modellen, Denim brands en we hebben invloed op hele grote modehuizen die Amsterdam een interessante plek vinden om zich te vestigen. We hebben de tools – bladen, merken, groomingplaces – maar nu moeten we leren hoe we omgaan met de etiketten. De gemiddelde Nederlandse man is vaak de man met een te dikke schoenzool en een verkeerde neus. Meestal een verkeerde pasvorm van spijkerbroeken en getailleerde overhemden komen vrijwel niet voor. Het is allemaal gebaseerd op comfortabele mode. Heel eerlijk, als ik een drukke dag heb, ga ik ook voor het gemak. Dan draag ik ook een joggingbroek! Maar ook dat kan op een mooie manier!”

Wat is voor jou mode?

“Ik gebruik mode als een persoonlijk uitlaatklep. Je hebt twee verschillende Fashionista’s . Ik haat dat woord, maar gebruik hem nu toch even, maar zal hem ook even toelichten. Een Fashionista is iemand die een ‘mode slachtoffer’is. Binnen de Fashionista’s heb je degene die zich tijdloos kleden en zich kleden naar hun gemoedstoestand en daarnaast heb je de mensen die zich kleden puur omdat het kledingstuk wat ze dragen nu eenmaal ‘mode’ is. Ik ben opgegroeid met de gedachten dat mode bestond om er goed uit te zien en met je beroep word je dokter of advocaat. Met het geld dat je verdient, koop je weer mooie mode. Eigenlijk is dat een hele normale gedachtegang en tien jaar geleden dacht iedereen zo. Dat is nu anders. Mensen willen de fashion behind fashion leren kennen. Wat draagt een fotograaf of een hoofdredacteur? Tegenwoordig weten veel mensen wie achter de schermen werken van de grote bladen. Door de enorme toename van aandacht via het web is de informatie daar én daarbij komt dat mensen mode heel snel zat zijn. Een collectie kun je binnen vijf minuten bekijken en dan ga je verder.”

Waar komt jouw interesse voor mode vandaan?

Mode heeft mij altijd geïnteresseerd. Mijn opa droeg altijd vintagestukken en dat vond ik fantastisch. Hij is inmiddels tien jaar geleden overleden, maar ik heb nog steeds iets van hem. Hij had een badjas van vijftig jaar oud en die heb ik laten vermaken tot een vest. Die foto heeft Vogue America en The Satorialist gehaald! Dat is best cool. Mysterie binnen mode is ook belangrijk voor mij. Ik vind het nooit zo leuk als mensen weten wat ik aan heb. Raad maar! Dat is pas de essentie van mode. Een merk dragen is voor mij niet belangrijk. Ik kan absoluut een overhemd dragen van de HEMA. Kwaliteit is belangrijk, maar ook de prijs/kwaliteitverhouding. Knitwear lijkt heel goedkoop bij de H&M, maar is nog steeds duur als je weet hoe het vervaardigt wordt. De beste witte overhemden koop je nog steeds bij de C&A. Ik ben geen shopper. Ik moet dan ook wel eerlijk zeggen en 40% van mijn garderobe uit het buitenland komt of vintage is. Authenticiteit is zeker belangrijk! Ik kan heel diep gaan als het gaat om mooie en exclusieve stukken. Je kunt een kledingstuk iconisch maken en koppelen aan wie je bent. Er vormt zich een verhaal. Je draagt dan niet meer zo maar een stukje stof.”

Mode en jouw omgeving?

“Mijn familie? Mijn vader heeft een autobedrijf, dus ik jouw auto een APK geven! Er is altijd een vangnet. Nee, mijn ouders zijn super modern en hebben mij altijd meegegeven dat je iets moet doen waar bezieling in zit. Geloof heeft nooit ergens tussen gestaan. Ik bid vijf keer per dag, ben met sommige niet zeker niet eens en sommige dingen vind ik wel mooi. Over mode en religie gesproken: dit was de eerste fashion week dat gelijktijdig viel met de Ramadan. Maar ach….in mode is het altijd Ramadan! Nee, zonder dollen. Mijn familie is altijd supportive geweest. Mijn moeder belt regelmatig of iets kan of niet!”

Zie jij jezelf als een mode influencer?

“Nou nee… Ik ben geen Karin Swerink, geen BN-er, geen influencer, maar werk wel voor een invloedrijke site. Ik kom, wat dat betreft, net kijken. Ik zou daar wel een op een gegeven moment willen staan. Door heel hard te werken. Op dit moment doe ik mijn ding en is front row echt niet van belang. Ik sta liever mijn plek af aan mensen die het echt verdienen. John de Greef is daar van een groot voorbeeld. Earn your stripes!”

Hoe is die modewereld nu echt?

“Leuk en soms ook heel hard. Ik ben gekomen waar ik ben door te vechten, heel hard te werken, een onwijs grote bek te hebben en mijn wist mijn focus te houden. Natuurlijk heb je mensen die je het niet gunnen, maar die maken je alleen maar sterker. Er is ook veel veranderd. Wat we zien, gebeurt op Social Media. Zoals we hier met zijn drieën zitten, dat komt bijna niet meer voor. Dus een interpretatie van het woord is alleen datgene wat iemand leest. Daar kunnen zoveel misverstanden door ontstaan en gekke situaties. Bij Style.com ben ik aangenomen omdat ik een hele sarcastische pen heb. Daar tigger je de kritische man mee. Ik heb heel veel shit over mij heen gehad over een review van een portemonnee van een groot merk. Na de tiende portemonnee heb je het wel eens gezien…dus de uitkomst was ietwat sarcastisch. Ik schreef: “A real man never goes Dutch. He always picks up the bill. Not only because his momma taught him that way, but also he needs to show-off his new wallet” Over dat stukje ‘Never goes Dutch’ hebben mensen mij verwijderd van Facebook, noem maar op! Dat geeft ook gelijk weer hoe mensen in elkaar zitten en dat is jammer. Officieel is Nederland niet mijn markt en hoef ik er mij ook niet druk om te maken, maar andere kant doe ik dat wel. Ik mag Amsterdam een platform bieden binnen mijn blog en ben gewoon een trotse Nederlander. Maar wij kunnen zo negatief zijn! En als je dan een online uitgave hebt, is kritiek leveren zo gemakkelijk!”

Als er één ding is wat je zou willen veranderen binnen de mode wat zou dat dan zijn?

“Niet zo zeer in silhouetten, maar meer in de zin van tijd. Sta wat langer voor de spiegel en doe je best. We zullen geen Parijs of Milaan worden, maar iets meer bewuster omgaan met mode en stijl zou een begin zijn. Ook tussen mode en stijl zit een verschil. Want modieus ben je als je van merken houdt en stijlvol begint al bij hoe je je koffie drinkt.”