Fashion Circus

AMSTERDAM FASHION WEEK FALL 2016

Alle haarconcepten van Amsterdam Fashion Week is inmiddels voor de derde editie in handen van KAO – GOLDWELL/KMS. Het mode geweld zal over twee weken weer losbarsten! Als een geoliede machine weet all-over coördinator – Richard Lucassen – alles onder controle te houden en werken de backstage stylisten weken van tevoren aan de looks van de ontwerpers en wordt niets aan de toeval overgelaten. Achter de schermen zien we bekende gezichten die al eerder tijdens catwalkshows hun talenten lieten gelden. Glenn van Dijke is daar een van. 

Glenn werd tijdens de eerste editie gevraagd om voor o.a. ontwerper Tony Cohen het haarconcept te bedenken. Wij nemen je mee terug naar een jaar geleden toen we hem spraken in zijn salon Headquarters in Amsterdam over de fashion week en het bedenken van concepten.

‘Ik had al eerder gewerkt in haarteams tijdens fashion week, maar nog niet eerder als chef de cabine. Dat voelde heerlijk! Voor mij voelt het als een ‘vrije dag’. Ik vind het superleuk om te doen. Als stylist versterk je het kledingbeeld met behulp van haar. Voor de eerste MBAFW editie heb ik de shows van Tony Cohen en Claes Iversen gedaan en Tommy (Tommy Hagen red.) bij SIS geassisteerd. Ik heb alle vrijheid gekregen om met de ontwerpers te communiceren over hun concepten. In mijn optiek houdt een goede chef de cabine in de gaten wat er om hem heen gebeurd. Ik ga zeker niet niks doen, maar ik vlieg niet van het ene model naar de ander. Je werkt met een team en je bespreekt alles. Dit keer heb ik met een nieuw team gewerkt. Een aantal komt uit mijn eigen team en dat is fijn. Zij kennen mijn manier van communiceren en zij waren mijn extra paar ogen naar de andere kappers toe.

Voor Tony Cohen zijn we uitgegaan van een detail uit zijn collectie: de zwart houten noppen. De basis van het kapsel hebben we heel simpel en klassiek gehouden en gewerkt met face framing. De noppen kwamen niet alleen terug op de scheidingen, maar ook op de benen. Het was misschien wel het meest simpele concept dat we hadden, maar het vormde een enorm sterk totaalbeeld. En daar draait het om: het versterken van het kledingconcept. Session styling lijkt allemaal zo makkelijk, maar je moet van alle facetten van haar kennis hebben. Ik denk dat de meeste kappers een geromantiseerd beeld hebben van backstage werken. Het is heel hard werken en je moet een eindeloze nieuwsgierigheid hebben naar de materie. Een fotografisch geheugen kan zeker helpen. Vaak merk ik dat kappers op ‘oude gewoontes’ terugvallen, ‘ik doe het altijd zo’. Nee, session-styling houdt in dat je altijd openstaat om te leren. Er is dus wel degelijk verschil tussen een session-stylist en een kapper en dat is het benaderen van de materie. Maar er is geen goed of slecht. Beiden hebben een skill die je moet benutten. Je moet je kracht benutten in plaats van te kijken wat je niet goed kan. Als ik naar mezelf kijk, heb ik inmiddels wel alles een keer gedaan: collecties voor merken gemaakt, fashion week Parijs, editorialwerk, maar ik sta weer op trede 1 van de ladder en begin weer overnieuw. Dat is heerlijk! Ik ga werken met een voor mij nieuw merk en dat is GOLDWELL. Natuurlijk heb ik veel ervaring, maar ik moet weer brand-minded worden en dan begin je gewoon weer onderaan de ladder. Als een blanco canvas. Ik ben nu aan het bekijken wat ik voor toegevoegde waarde kan zijn voor het merk. Gelukkig ben ik niet bang voor verandering. Uitdagingen en mogelijkheden genoeg!’