Dare to be different!

Wie zich onze tweede editie van 2014 nog kan herinneren, weet dat we daarin uitgebreid hebben stilgestaan bij Oribe (merkeigenaar van ORIBE haircare en één van de pioniers op het gebied van session-styling). Nu staat heel beauty- en hair media Nederland oog in oog met creative director ORIBE haircare Atelier, Ronnie Stam. Stam – één van de grondleggers van de legendarische Studio Kappers-salons uit Amsterdam en voormalig eerste assistent van Christiaan – bezocht Nederland om de ORIBE-kappers te inspireren en hen een andere kijk op het vak te geven aan de hand van tips, tricks en ‘just being a very good hairdresser’.

‘Ik kom uit een kappersfamilie en heb aan de start gestaan van Studio Kappers in Amsterdam. Net nadat Ward (Ward Stegerhoek red.) in de salon kwam werken, ben ik naar Parijs vertrokken om daar mijn carrière in session-styling voort te zetten. Grappig genoeg kwam Ward kort na mijn vertrek naar Parijs en vertrok ik naar New York. Nu zitten we allemaal in Amerika. Ward, Christiaan en ik!’

Waar sta jij voor als kapper en haarstylist?

‘Dat is de grote vraag! In New York ben ik bekend van mijn session-werk en werk ik als Creative Director voor ORIBE Haircare. Daarnaast heb ik mijn klanten, als ik niet op een fotoshoot ben. Als kapper/stylist – en niet alleen in mijn functie bij ORIBE Haircare, maar zeker ook voor mijn klanten – heb ik een rol als mentor, motivator en educator. Dit doe ik fulltime en dat is zo gegroeid. Ik zet mij in om kappers/stylisten te voorzien van goede tools en educatie om een nog betere kapper te worden. Het viel mij op dat kappers vaak betere kappers zijn dan zij laten zien.’

Wat bedoel je daarmee?

‘Een probleem dat ik over de hele wereld bespeur, is dat kappers weinig tijd aan een klant kunnen besteden – 20/30 minuten. Dan blijft er maar weinig ruimte om jezelf optimaal creatief uit te dagen en je klant te voorzien van net dat kleine beetje extra tijd en advies. Kappers hebben minder tijd om te groeien in hun vak en door te kort aan tijd in de salon kunnen zij de uitdagingen moeilijker oppakken. Uiteindelijk moeten we voor de volgende klant die geboekt heeft klaar staan. Dat is een heel normaal gegeven en over de hele wereld hetzelfde. Met de juiste educatie laat ik kappers zien dat je door middel van verschillende methodes meer een coach van de klant wordt dan iemand die alleen de puntjes er af knipt en föhnt! Laten we eerlijk zijn: we zijn toch ook veel meer dan dat! Dat houdt wel in dat er een verandering in werkwijze moet komen. Meer tijd voor een klant nemen – kan al met 10 minuten- en de klant adviseren in plaats van het van de klant te laten afhangen. Wij zijn de experts!

Wat heeft een kapper nodig om succesvol te zijn?

‘Succes is een relatief begrip en heeft voor iedereen een andere betekenis, maar de belangrijkste eigenschappen voor een goede en succesvolle kapper zijn dat je 1)een ‘people person’ moet zijn. Je moet je klant leren kennen, geïnteresseerd zijn en durven anticiperen. 2)we starten allemaal als gemotiveerde kappers, maar na verloop van tijd merk je dat we in een ‘comfort zone’ gaan zitten. Op het moment dat je dat voelt, moet je je aanpak veranderen, jezelf uitdagen, proberen anders te zijn dan je collega’s. Be different! 3) oefenen wordt vaak gezien als een scheldwoord, maar om goed te worden en te blijven, moet je oefenen. Train jezelf en je team. En 4) zelfreflectie. Ik denk dat het heel goed is om jezelf regelmatig de vraag te stellen: waar wil ik over drie jaar staan, en over vijf jaar? Durf succesvol te zijn. En dat ‘succesvol zijn’ kan heel breed worden opgevat, maar is wel essentieel.’