Creative freedom

Wanneer we bang zijn voor verandering pas dan ontstaat er stilstand. Wanneer je als creatief stylist – ook als mens – dit onder ogen durft te zien, kan stilstand veranderen in mogelijkheden. Zo zagen wij een aantal maanden geleden vernieuwend beeld via Facebook verschijnen. Een nieuwe benadering van haarmode en een spannende samenwerking tussen twee creatieve disciplines. Wat dit te weeg bracht, is inmiddels duidelijk. Razor Writing is een feit! Wij spraken met Ludovic Beckers – eigenaar House of Artistry, Creative director Curve O en ID artist Redken. Deze Belgische stylist/ondernemer, maar vooral een creatief en innemend persoon is niet bang om een andere richting in te slaan, het onbekende te ontdekken, te pionieren en de vrijheid op te zoeken om te kunnen creëren.

 

Kun je ons iets meer vertellen over Razor Writing en waar het vandaan komt?

“Jawel! Ik ben maak al jaren haarmodecollecties. Zo heb ik een tijd geleden een magazine gemaakt en vanuit daar startte ik de Hairdressing Awards in België. Deze heb ik na een periode verkocht. Ik ben daarmee gestopt vanuit een persoonlijk gevoel. Dat gevoel was, dat vandaag de dag iedere kapper – of dat nu in Amsterdam is of in een andere stad/land – een goede foto kan laten maken. We zitten tegenwoordig in een tijd dat niets meer lijkt wat het is. Met dat gevoel liep ik al langer en dacht: jullie kunnen wel allemaal goede foto’s maken, maar de dag dat jullie gevraagd worden een presentatie te geven of werkelijk moeten laten zien wat jullie beloven, kunnen mensen teleurgesteld worden. Nogmaals, dit is een persoonlijk gevoel. Ik ben geen wereldverbeteraar, maar je moet dan wel iets doen met je gevoel. Daarnaast was ik bezig met het ontwikkelen van een nieuw scheermes. De basis van het werken met een mes zit er bij mij van oudsher in en is een techniek dat helaas een beetje verloren is gegaan. Vandaar dat ik het werken met een mes weer heb opgehaald. Maar dan komt het volgende: hoe ga je dit in beeld brengen? Vanuit daar ben ik bij de Razor Writing filosofie gekomen.”

Hoe kun je dat beschrijven?

“Een foto maken is voor mij niet zomaar een foto maken. Daar moet een verhaal achter zitten, een bepaald geloof en een marketing. Op het internet ben ik naar van alles opzoek gegaan. Op toevalliger wijze ben ik terecht gekomen bij Achraf Amiri – de illustrator van de tekeningen. Hij heeft ook een magazine ‘Illustrashion’. Hij boeide mij omdat hij een confronterende kijk heeft op mode. Hij steekt als het ware de draak met een heleboel gebeurtenissen en mensen in de mode. Hij tekent alles met de pen. Daarna worden de tekeningen met de computer ingekleurd. De overeenkomsten tussen onze technieken: het tekenen met een pen en het snijden van het haar met een mes, is wat Razor Writing is. Het duurde even voordat ik de moed had verzameld om contact op te nemen. Ik was bang dat hij zou lachen omdat ik een kapper ben. Helaas is dat nog steeds het geval dat je door de modewereld als kapper niet echt serieus wordt genomen. Maar goed, we zijn samen gaan werken! Ik ben heel erg opzoek gegaan binnen onze fotografie naar poses die niet natuurlijk waren. Daarna zijn de beelden naar Achraf gestuurd en heb hem vrijgelaten in zijn interpretatie op mijn werk. Ik heb hem vrijgelaten, want anders was het weer een typische kappershoot geweest en dat is wat ik niet wilde. Er waren momenten dat wij in shock terugkeken naar het beeld. Bijvoorbeeld het beeld met de blade met bloed, terwijl wij een fashion figuur zagen naast ons model! Ik heb hem gebeld en gezegd: “Dit kunnen we echt niet doen! Dit is bloed!” Waarop hij heel rustig bleef en zei: “Dit is geen bloed. Het is magenta.” Ik heb geleerd los te laten. Wanneer ik dat niet had gedaan, dan was ik vervallen in het vertrouwde. Je wint respect. Dat loslaten is niet gemakkelijk, want je begeeft je op onbekend terrein, maar je creëert ook je eigen creatieve vrijheid. Tegelijkertijd ben je gedwongen om een deel van je ego los te laten. Je ziet het veel bij collega’s: ze gebruiken wel een andere kleuren, maar het concept blijft hetzelfde. Het is angst voor het nieuwe. Een logisch menselijk proces. Alleen erg jammer als je vooruitgang wilt boeken of iets anders wil doen. In de Razor Writing collectie ligt de nadruk niet op het haar, maar op het verhaal van de foto. Ik ben er achtergekomen dat ik het heel moeilijk vind op een vernieuwende manier naar voren te komen met haar. In je ‘reis’ moet je soms wegstappen van haar om jezelf weer opnieuw te vinden. Even weg om de focus weer te vinden.”

Wat wordt de volgende stap met Razor Writing?

“We zullen educatie verbinden aan deze collectie. Dat begint in Las Vegas tijdens het Redken Symposium. Daar komen ruim 10.000 kappers naar toe en wij zullen vier dagenlang educatie verzorgen rondom Razor Writing en de techniek met het scheermes lanceren. Afgelopen jaar heb ik een aantal keren in Italië les mogen geven en dat was mijn testcase met het scheermes. Ik draaide daar een lied van David Bowie waar hij zingt over de twijfel: wie ben ik, wat ben ik? ‘Am I a boy or a girl?’ De zoektocht naar erkenning en vrijheid. Elke keer als ik de eduactie afsloot met deze song kon ik wakker liggen over de zoektocht naar vrijheid. Dit is een woord dat meer en meer op het spel is komen te staan. Kijk maar naar de wereld. Dat zette mij aan het denken om Achraf te vragen een symbolische teken te maken wat staat voor vrijheid. Misschien ben ik wel een idealist, maar ik zou graag de kappers een oproep willen doen naar vrijheid. Je hoeft je niet te laten domineren en te sturen, door niemand niet! Wees trots en vrij om te creëren!”

Het voorgaande beeld is exclusief voor TRIBU-TE gemaakt. Waanzinnig! Waar staat het voor?

“Het verhaal van een beeld is voor mij belangrijk en ook dit beeld heeft een boodschap. Yurei is een Japanse geest. De gedachte achter deze geest is dat hun aanwezig voortvloeit uit een vredig nabestaan. De foto straalt een zekere angst voor het heden uit, maar ook hoop en geloof voor de toekomst. Het reikt liefde en houvast aan in deze onzekere tijden. Uiteindelijk is het verhaal de interpretatie van een ieder en dat is goed. Hiermee gaat de creatieve vrijheid weer stromen.”

Editie 3 van 2014 aanschaffen? Dan kan: http://tribu-te.nl/product/losse-editie/