Session stylist Jimmy Paul: ‘Mode is fascinerend!’

Sommige session stylisten zijn verborgen juweeltjes, draaien jarenlang mee, hebben met de meest toonaangevende namen gewerkt, maar blijven in de luwte. Jimmy Paul is één van deze mannen. Hij werkt met namen als Steven Meisel, doet de ene Vogue-cover en campagne na de ander. En wij mochten hem tijdens zijn vakantie storen om een aantal vragen te stellen over het kappersvak in relatie tot mode.

 

Waar komt jouw liefde voor haar vandaan?

‘Mijn moeder is kapster, maar in mijn wereld – de mode-industrie – kijken ze anders naar deze tak van sport. Ik vind het kappersvak enorm inspirerend. Ik bekijk veel shows en lees veel haarmagazines, maar die zijn niet altijd voorhanden in de mode en men praat ook weinig over het vak. Ik ben opgegroeid in een klein stadje vlakbij Pittsburg. Ook Andy Warhol kwam hier vandaan. Ik vind dat het zogenaamde ‘small town thinking’ je beter laat nadenken en dat je durft te dromen. Het maakt je creatief! Het kappersvak op elk niveau, van werken in een salon in een dorp tot wat ik doe, is nu eenmaal inspirerend!’

 

Is er verschil tussen een kapper en een haarstylist?

‘Ik denk dat er grote verschillen zijn, maar ook overeenkomsten. We werken nu eenmaal op hetzelfde canvas: haar. Ik zal een voorbeeld geven: ik ontmoette laatst een jonge kapper. Hij wilde mij assisteren en dat ik naar zijn portfolio keek. Gek hoor, ik zag geen kapsels maar sessiewerk: precies hetzelfde werk dat ik normaal doe. Wat ik zoek in een assistent is een toegevoegde waarde zoals technieken en een geweldig kapsel knippen….geen rommelige ponytail. Dat is wat ik doe! Dus als je mij vraagt: wat is het verschil tussen een session stylist en een kapper? Het is precies dat: je hebt iemand die in concepten denkt, die er een oog voor heeft ontwikkeld en weet hoe je moet functioneren tijdens een shoot. Een geweldige kapper creëert een persoonlijkheid voor iedereen, heeft vaardigheden en technieken. Geloof me, dat is echt een andere sport! Ik ben heel goed in wat ik doe, maar ik zou nooit de technieken van een kapper kunnen leren.’

 

Hoe ben je in aanraking gekomen met haar?

‘In Amerika heb je ‘beauty school’. Het is heel simpel, maar je moet een test doen genaamd: State Board test, zodat je een licentie hebt om in een salon te werken. Dat was in 1984. Ik doe nu zo’n 30 jaar haar! Mijn moeder is kapster dus het voelt alsof ik mijn hele leven al met ‘de handen in het haar’ zit. Ik was alleen nooit zelfverzekerd genoeg om met mijn handen te werken. Ik ben geboren met een oogprobleem en dat is de voornaamste reden voor mijn onzekerheid. Wat ik wel had en nog steeds heb, is een oog voor smaak en stijl. Ik hing vroeger in nachtclubs rond en hield van verkleden. Ik deed make-up op en een vriendin complimenteerde mij. Door haar ben ik naar school gegaan en werd zelfverzekerd door met mijn handen te werken. Maar ik zal nooit haar doen zoals een kapper dat kan. De wiskundige kant van haar ligt mij gewoon niet. Ik doe het op mijn manier. Grappig hoe je hersenen kunnen werken!’

 

Heel veel mensen willen in de mode werken. Hoe ben jij in deze ambitieuze wereld beland?

‘Mensen zeggen heel vaak: ik hou van wat jij doet! En ik zeg altijd: ga verhuizen!! Je moet verhuizen naar een stad als New York, Parijs, Milan of Londen. Een ander ding is je voorkomen. Dat klinkt heel gek, maar het is echt zo. Je moet er uit zien alsof je in dit wereldje hoort. Maar uiteindelijk draait het er echt om of je talent hebt. Hoe het mij in die tijd is vergaan? Ik werkte in een nachtclub in East Village en ik wist dat ik in de mode wilde werken. Het maakte helemaal niet uit wat ik ging doen. Ik had wat belangrijke mensen ontmoet en de meeste van mijn dierbare vrienden waren kunstenaar, dus ik kon mijn entree in de mode snel maken.’

 

Is mode veranderd?

‘Het grootste verschil is dat mensen meer over mode weten dan vroeger. En dat is het gevolg van de komst van internet en TV. De interesse in wat wij doen is gegroeid. Maar ook de mode-industrie is gegroeid. Hierdoor gebeuren er ook dingen die vroeger nooit voorkwamen. Je kunt niet zeggen of dat slecht of goed is, het is de ontwikkeling. Mode moet haar eigen weg weer vinden. Er zijn nog steeds veel geweldige modeontwerpers, maar ook niet zulke geweldige! Sommige dingen moet je tijd gunnen. Maar ik ben blij dat ik er nog steeds een onderdeel van uit mag maken want het is nooit hetzelfde! Mode is fascinerend!’