2 Crafstmen

Al een aantal maanden volgt de redactie het merk ELEVEN via hun instagram-account. Mooie fotografie, lekker zomer-haar…een heerlijk plaatje, maar wie zitten er precies achter dit nieuwe hair/lifestyle brand? (#welezengeenhashtags #wink). Wie 1 + 1 kan optellen, is niet verbaasd dat achter deze beelden twee zeer vakbekwame heren uit de industrie schuilen. De een is de meest gevierde fotograaf binnen onze industrie, Andrew O’Toole en de ander de winnaar van de Australische Hairdresser of the Year, Joey Scandizzo. Zij gingen de uitdaging aan en vormden in 2011 een team en daarmee het merk ELEVEN. Een antwoord op de ‘gaten’ die product-wise nog, voor hen, in de markt zaten.

https://youtu.be/zNWA4vPE9X0

‘Het was meer de vraag: kunnen we dit samen doen? We hebben altijd gewerkt voor verschillende merken – en dat doen we nog steeds – maar we waren op zoek naar producten waarvan wij dachten dat ze de gaten in de markt zouden kunnen dichten. Samen met nog twee andere partners die veel meer gespecialiseerd zijn in het maken van producten en het selecteren van ingrediënten, hebben we de eerste stappen gezet voor ELEVEN en kwamen we met ons eerste product: Miracle Hair Treatment. Een product dat 11 voordelen voor haar heeft. En daar was dan ook meteen onze merknaam! Het merk is een fijne combinatie van haar, lifestyle, lol en effectiviteit van de producten. Het mooie is dat niemand ons heeft tegengewerkt. Mensen van alle grote merken, waarmee we in het verleden hebben gewerkt (en ook in de toekomst nog steeds zullen werken), hebben ons geadviseerd! Dat is geweldig!’

Merken jullie dat andere merken en/of kappers nu anders doen?

‘Nee, absoluut niet! We werken nog steeds voor andere merken en ik fotografeer voor andere kappers. Wanneer we voor een klant werken zijn we voor de volle 100% gecommitteerd aan dit merk of kapper. Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch! Ik ben voor de aankomende awards de fotograaf voor vijf van de zes finalisten. Het is mijn taak om hun identiteit, hun merk en hun waarden te verduidelijken en vast te leggen. Volgende week sta ik bij Toni&Guy in Londen om hun collectie te fotograferen en die week daarna vlieg ik weer naar een ander land om daar voor een ander merk hun collectie te fotograferen. Voor Joey geldt dat hetzelfde’, aldus O’Toole.

Wie van jullie is eigenlijk meer kapper?

(Alle twee hard lachend…. ) Ik denk dat Andrew meer kapper is dan ik! Ik knip alleen het haar! Nee, het is een team-effort. Ik ben nu zo’n 22 jaar kapper. Het samenwerken met Andrew haalt bij mij de betere kapper naar boven omdat hij dingen ziet die mij soms niet meteen opvallen. Hij legt de lat steeds een stukje hoger en dat is heel fijn werken. Ik moet me echt helemaal geven om het beste uit mezelf, uit het model en uit het kapsel te halen. Er komt natuurlijk minstens Photoshop bij kijken, daar zijn de mensen van overtuigd maar we schieten het haar zoals het is. Natuurlijk mag je een pukkel wegpoetsen, maar we komen niet aan het haar!!!’. ELEVEN staat voor lol, voor frisheid en echtheid. Haar dat vrouwelijk is en makkelijk zelf te verzorgen. Dan kun je geen trucs uithalen met het haar’, aldus Joey.

Wat is de magie van de fotografie van ELEVEN? Of misschien wel de O’Toole magie?

‘Er is geen magie! Ik hou gewoon van vrouwen en zorg dat er altijd een soort spanning is. Je kunt iemand aankijken of a-a-n-k-i-j-k-e-n. Qua licht of techniek doe ik niets anders dan alle andere fotografen. Het gaat om de intensiteit van de blik. De rest is mooie make-up, goed haar, mooi model en goede mode. Ik hou van rauwe vrouwelijke texturen in het haar en van hele sterke vrouwen. Maar alles draait om de intensiteit en de spanning tussen lens en blik van het model. Ik wil ook dat andere vrouwen onze modellen ‘mooie vrouwen’ vinden’, aldus O’Toole.

We zien op de Europese markt steeds meer Australische merken verschijnen. Zelfs de Australische kappers zetten steeds meer voet aan land in Europa en dienen als inspiratiebronnen. Houdt dat in dat de Engelse kappers – die jarenlang de grote inspiratiebron waren – op hun hoede moeten zijn?

Joey: ‘ Is dat zo? De enige reden die ik kan bedenken, is dat we elkaar stimuleren om nog beter te worden. Wij zijn niet echt in competitie met onze collega’s, maar zorgen wel dat het beste bij elkaar naar boven komt. Het bijzondere is dat Australië met een enorm tekort aan kappers zit. Vergeet niet dat we een groot land zijn. Maar dat is dan ook alleen land. De grote steden zijn Melbourne of Sidney. Daar gebeurt het allemaal.’

Met dat in je achterhoofd, hoe zal ELEVEN er over vijf jaar uitzien?

‘We hebben helemaal niet gedacht dat we in een paar jaar tijd het merk over de oceaan zouden brengen. Het hele team – niet alleen Andrew en ik – is betrokken bij het hele proces en dat is meer dan alleen de producten. Het is de lifestyle, de foto’s, een heel pakket. Het team is redelijk klein en dat willen we zo houden. Willen wij morgen een fotoshoot doen, dan doen we dat! Dus we hopen dat we de lijnen zo kort mogelijk kunnen houden zodat we kunnen blijven doen wat we het leukst vinden om te doen!

 

@elevenaustralia / www.elevenaustralia.com