Kevin Murphy – Ilona

Ilona de Leeuw (33 jaar), eigenaresse van 40Square in Amsterdam en session master bij KEVIN.MURPHY stond naast haar internationale collega’s op het podium tijdens de KEVIN.MURPHY TREND.REPORT in Rotterdam.

Wie is Illona de Leeuw? Waar kom jij opeens vandaan?

‘Nou…waar zal ik beginnen. Ik ben zo’n vijftien jaar geleden begonnen binnen het vak en heb een salon in Amsterdam. Daarnaast word ik vertegenwoordigt door het agentschap Angelique Hoorn, wat ik nu zo’n vijf jaar doe. Maar wie ik ben? Ik moet zeggen dat ik nog niet zo bekend ben binnen de hele haarindustrie als het gaat om shows. Ik heb altijd mij eigen ding gedaan en was voornamelijk werkzaam binnen de mode. Daar ben ik ingerold en heb veel geassisteerd. Dat was wel voor mij de plek en wat ik echt leuk vond (en nog steeds vind) om te doen: shoots voor de bladen. Bij Angelique heb ik de kans gekregen om mijn portfolio op te bouwen. KEVIN.MURPHY heeft mij destijds benaderd om mijn sponsor te zijn op gebied van haarproducten en eigenlijk is het vanaf toen redelijk snel gegaan. Tijdens de gesprekken hadden we meteen een klik en dezelfde visie als het gaat om haar. Je kunt bijna stellen dat ik op de juiste tijd, op de juist plek was. Ik ben nu session master en sta internationaal op het podium voor het merk en geef educatie. Binnenkort vertrek ik naar Cyprus om daar mijn eerste TREND.REPORT te geven. Tijdens de afgelopen Fashion Clash was ik chef de cabine voor de shows. Dat is een jaarlijks mode-initiatief dat KEVIN.MURPHY ondersteund.’

De TREND.REPORT laat zien wat de vertaling is van KEVIN.MURPHY op de catwalktrends. Hoe komen deze reports tot stand?

‘De style masters (vast KM team) werken samen met de session masters (guest artists). Hoe het bij de laatste collectie is gegaan, is dat Kevin Murphy zelf vier looks maakt en het team maakt daar nog vier variaties op.’

Hoe zie jij zelf de link tussen mode en haarmode?

‘Het grote verschil is tussen haarmode voor onze industrie en haarmode dat gemaakt wordt voor de mode-industrie, is dat ‘haar voor kappers’ vaak aanwezig is. ‘Hoe groter, hoe beter’. Voor mij werkt dat anders. Ik kijk vaak naar verfijning. Het verschil kan zitten in een textuur en ik denk dat ik daarom ook die klik met KEVIN.MURPHY heb.

Haar moet bij de persoon passen. Of het nu fashion, hairfashion of natuurlijk is.

Hoe zie jij fashion vertaalt naar de straat en de consument? Niet iedereen heeft namelijk ‘fashion hair’.

‘Dat is een goede vraag. Hoe ik dat benader en vertaal, is eigenlijk hoe ik altijd al werk. Natuurlijk komt een klant voor een goede cut of een mooie kleuring, maar ik benader mijn klanten niet anders dan hoe ik op de set werk. Ik hou van mooi en natuurlijk haar. Het moet gezond zijn en ik hoef niet perse iedereen kort te knippen. Het is ook belangrijk om je klant te lezen. Wat wil zij? Wat voor persoon is het? Haar moet bij de persoon passen. Of het nu fashion, hairfashion of natuurlijk is. Wat ik wel weer heel leuk vind, is dat de geschoren herencoupes die uit de fashion komen zo enorm zijn aangeslagen in hairfashion. Het heeft alleen een iets langere weg nodig om geaccepteerd te worden. Ik ben daarom ook erg benieuwd wat de volgende trend gaat worden.’

Geloof je in trends?

‘De grote trends die we decennia geleden hadden, zijn er bijna niet meer. Ik denk ook dat we meegroeien met die zogenaamde trends. Het gaat organisch. Ik zie het verschil alleen al in mijn eigen werk: wat ik een paar jaar geleden maakte en nu. Dat komt ook omdat je steeds meer kennis opdoet. En helemaal als je met internationale collega’s werkt. Iedereen heeft zo zijn eigen benadering. Onwijs leerzaam!

Laatste vraag. Waar komt mode vandaan: straat of catwalk?

‘Straat.’